Menu

Vyhledávání

Uživatel

< návrat zpět

ČECHIE (BOHMERLAND) rss

Značka motocyklu plného konstrukčních paradoxů, ale také nadčasových prvků. Motocykly ČECHIE najdete  na předních místech všech světových muzeí (pokud mají to štěstí tento motocykl vlastnit), žádna historická motocyklová publikace neopomene zmínit nejdelší motocykl světa.

Továrnu založil Albin Liebisch v roce 1924 v Krásné Lípě, později, v roce 1931, ji pak přestěhoval do Kunratic u Šluknova.

Začít vyrábět rodinný motocykl byl rozhodně originální počin. Do té doby zaběhlá koncepce motocyklu se sajdkárem byla nahrazena dlouhou konstrukcí umožňující převážet 3, ale také 4 pasažéry. A u nejdelšího modelu se pasažéři rozhodně nenudili, motocykl měl  2 převodovky a jízda na tomto motocyklu vyžadovala také velkou míru sehranosti celé posádky.

Motocykly byly osazovány motorem Liebisch OHV o obsahu 598 cm³, v letech 1937-1939 byly do lidové verze ČECHIE montovány také motory o objemu 346 cm³. Motory rozhodně nepatřily mezi nejsilnější stránku této značky, ale nelze upřít, že jízda s odkrytým ventilovým rozvodem umístěným v klíně jezdce musela být opravdovým zážitkem.

Původní motocykly z 20 let disponovaly dvojitým tuhým rámem, přední vidlicí s tlačnými rameny a oddělenou třístupňovou převodovkou Sturmey-Archer nebo Hurt. Litá disková hliníková kola  s velkými kruhovými otvory předběhla dobu o 30-50let. Zajímavostí těchto motocyklů jsou bezesporu také přídavné nádrže, zvané Torpéda, a jaké originální uložení olejové nádrže  a schránky na nářadí.

V roce 1927 začal Liebisch vyrábět  třísedadlový motocykl na plechových kolech. Motocykly se prodávaly výhradně u výrobce, pro německé zájemce byly motocykly nabízeny pod označením Bohmerland. Roční produkce se pohybovala kolem 200ks. Bylo vyrobeno dokonce několik superdlouhých čtyřsedadlových verzí tohoto motocyklu se dvěmi převodovkami.

Lidová verze motocyklu s dvoutaktním motorem o objemu 346 cm³ (12k) byla vyráběna v letech 1937-1939. Roční produkce však nepřesahovala 40ks.

Albin Liebisch se ale také zabýval výrobou sportovního modelu pro závody do vrhu. Ve vlastní továrně ke svým motocyklům vyráběl také sajdkáry pro zvýšení přepravní kapacity motocyklu. Mnichovská dohoda a odtržení sudetských území  znamenala konec této značky. Nový třímístný motocykl osazený motorem s horizontálním válcem o objemu 700 cm³  umístěným pod jezdcem a s moderním odpružením obou kol se již do výroby nikdy nedostal.

Zajímavostí této značky je rozhodně také barevné ztvárnění. Ve 20-30 letech bylo barevné provedení motocyklů spíše strohé, většinou se využívaly tmavé odstíny. Výjimku tvořily zářivě červené motocykly Indian, a v 30 letech také JAWA  Františka Janečka, který si uvědomil, jak významnou stránkou marketinku právě barva je. Barevné kombinace motocyklu Čechie byly žlutá se zelenou, žlutá s červenou, žlutá s černou.

Celkem bylo vyrobeno asi 1 200ks těchto motocyklů, do dnešního dne se jich dochovalo pouze několik desítek.


ČECHIE

Původní rám z let 1934-1937, do kterého se předchozí majitel snažil naimplementovat jiný motor, jedno původní plechové kolo, těžce poškozené blatníky...

Autor: Vít Kuchař  •  Vydáno: 17.2.2011 19:16  •  Přečteno: 5228x  •  Komentářů: 0